HAPPY NEWYEARRR - Reisverslag uit Rockford, Verenigde Staten van Linda Tillaart - WaarBenJij.nu HAPPY NEWYEARRR - Reisverslag uit Rockford, Verenigde Staten van Linda Tillaart - WaarBenJij.nu

HAPPY NEWYEARRR

Blijf op de hoogte en volg Linda

02 Januari 2015 | Verenigde Staten, Rockford

GELUKKIG NIEUWJAAR!!!
Dit jaar is heeeeel anders gelopen dan ik dacht dat het zou lopen! Ongeveer een jaar geleden dat ik erachter kwam dat ik naar de USA wilde gaan voor een schooljaar. Hier zit ik dan : nu in Illinois maar wie weet waar ik morgen ben. Ik ben al naar Florida geweest, Wisconsin en ga deze maand naar Colorado. En niet te vergeten dat ik ook contacten heb over de wereld. Adresje in kazachstan, spanje, noorwegen, duitsland, italie en noem maar op. Ik ontmoet hier mensen all over the place en je wil niet weten hoevaak ik de vraag ''Where are you from?'' heb beantwoord. Sommigen zeggen dan, ahaaa The Netherlands en dan noemen ze een dorpje waar ze zijn geweest wat ik niet kan verstaan. Dan krijg je pas door dat Nederlands vrij lastig is voor buitenlanders. ( even respect tonen voor Daria atm )

Highschools zijn cool. De schoolspirit is gewoon zo leuk om mee te maken. Heel veel mensen gaan naar basketbal wedstrijden en zijn dan in PORTA kleren en we moedigen ze aan. Bijvoorbeel 1 zegt dan : give me a P en dan door tot porta en dan : what's that called? PORTA en dat soort dingen echt enig. Veel gaan ook naar uitwedstrijden die een uur hier vandaan zijn maar voor hun is dat helemaal niet ver! De sfeer van thuiswedstrijden is nog leuker. Bijvoorbeeld de laatste thuiswedstrijd voor de kerstvakantie deden we ''stille nacht'' en dan was iedereen stil tot de 10 punten en dan als we de 10e punt hebben dan gaan we keihard juichen en witte slingers in de lucht gooien want het thema was toen white-out. Had mijn selfiestick ook meegenomen en een gedeelte van het publiek staat dus op de foto haha!
Voor die basketbal wedstrijd hadden we finals. Soort tentamen week maar dan makkelijk en 2 dagen. Iedereen is best gestresst daarvoor maar vergeleken met wat ik ben gewend waren dit best wel chilldagen. Klein beetje overlezen, toetsje maken en weer klaar!
Na die basketbal wedstrijd gingen we naar een huis van een vriendin en daar deden we secret santa. Soort suprise maar dan zonder gedicht en zonder het knutselwerk, alleen de cadeau's dus. Was gezellig!

Mijn gastmoeder heeft een stuk of 500/600 christmascookies gebakken #yolo. Ik heb ze mooi versierd, eentje zelfs als een Nederlandse vlag :) Van allerlei koekjes zijn het, Gingerbreadcookies, suikerkoekjes, pindakaaschocolade koekjes, cornflakes koekjes, chocolade truffels, wortelkoekjes, pistachekoekjes echt vanalles. We hebben ook heel wat rond gebracht.

Ik sta hier trouwens ook in de krant, 2x! Mijn volleybal team en High Honors. Voor studenten op school die goeie cijfers krijgen (A's) komen in de krant onder het kopje High Honors, en mensen die B's halen in Honors en mensen die C's hebben staan onder het kopje Honorable Mention. In de krant staat best veel over school omdat dat gewoon een grote rol speelt in Amerika.

Omdat ik nog niet naar het Abraham Lincoln museum in Springfield was geweest ( de staat Illinois wordt ook wel Lincoln Land genoemd, net als Florida Sunshine State enzo), waren Ines en ik daar heen gegaan. Ines komt uit spanje en was daar ook nog niet geweest. Selfiestick ook meegenomen dus en Abe was ook helemaal klaar voor de selfie.
Abraham heeft in New Salem gewoont. Dat is nu een touristen gebied. New Salem is in Petersburg en nu zijn daar allemaal die huisjes die er vroeger waren, maar het huis waar Lincoln in heeft gewoond is daar nog steeds. Het dorp waar ik naar school ga heeft Lincoln gewoond!

De 24e en 25e dus KERST! De 24e gingen we naar Rockford, dat is helemaal topje Illinois, voorbij Chicago en ongeveer 10 minuten van de staat Wisconsin. Daar was familie en we hebben het daar savonds gevierd met een Christmasdinner en die volgende dag gingen we ontbijten in Dennies, daarna weer naar familie en daar gewoon gezeten. Toen we weer thuis waren na een 3 uur autorit gingen we cadeau's uitpakken die onder de kerstboom lagen en natuurlijk die in de stocking zaten! Met kerst krijg je hier meer cadeau's dan met je verjaardag. Met meer bedoel ik dan ook 39748x zoveel. Ik heb dus een iPhone 5s gekregen..... ja dat bedoel ik dus. Maar dat was niet het enige : truien, iphone hoesje, portable charger die superveel kan opladen zonder zelf weer opgeladen te hoeven, bonnen voor restaurants, sloffen, eten, sokken, echt vanalles.
Ze hebben hier dus geen 2e kerst dag. 24e is Christmaseve en de 25e is Christmasday. 26e staat voor terugbrengdag. Iedereen brengt dan hun spullen terug die ze met kerst hebben gekregen die dan of niet de goeie maat zijn of ze vinden het niet leuk en ruilen het dan in. Naja ik heb lekker meegedaan want diezelfde avond dat ik de iPhone heb gekregen was ie ook stuk. Linda en telefoons gaan niet goed samen dat weet iedereen wel maar dit was toch wel echt het toppunt. Dus wij de 26e terug en kreeg een nieuwe want het lag aan de iPhone, ha.

Na kerst lekker niks gedaan maar ook, jawel nederlanders, geschaatst! Ik heb er ook foto's van, niet heel veel tho want ja ik was de enige van de 4 die kon schaatsen en foto's maken tegelijkertijd... Dus ik heb even m'n dutch skills geshowd. Van tevoren bij T.G.I Friday's geluncht. Na het schaatsen naar een huis en voor de 300ste keer highschool musical gekeken. Wat nu eigenlijk wel grappig was want ik kon het vergelijken met mijn eigen highschool! Niet dat we ineens een liedje gaan zingen als we vakantie hebben of als Troy niet meer met Gabriella wil zingen in de musical, he jammer. Maar wat wel leuk was om te zien in dat de gymzaal hetzelfde is, de bankjes erom heen, de kluisjes, de stoelen en tafels in de klaslokalen, de lunchbordjes, het band lokaal en de foto's en spiegels die mensen allemaal in hun kluisjes stoppen .

Met nieuwjaar gingen we als een groepje naar 1 iemands huis en dan brengen we allemaal wat om te eten / drinken. Het is heel normaal als iedereen wat meeneemt naar een feestje ofzo. Ik had een kaasdip gemaakt en salsa chips erbij gedaan. Anderen hebben bijvoorbeeld fruitsnacks ofzo. We gingen de balldrop van New York kijken, dat wat live op tv. Het was toen nog maar 23:00 uur bij ons maar was wel leuk om te zien. Wat heel anders is hier is dat vuurwerk illegaal is. Dus om 24:00 uur gingen we niet naar buiten om vuurwerk af te steken, gewoon binnen toasten daarna beetje chillen en dan op bed.

Ohja mijn coordinator had een klein feestje georganiseerd met haar studenten die ze steunt, dat waren er 4. 2 uit Noorwegen, 1 uit Denemarken en dan ik uit Nederland. We deden het spel white elephant. Iedereen pakt iets in waar ze vanaf willen. Je krijgt een nummer en dan mag je een cadeau pakken, of je pakt het cadeau die iemand al heeft gepakt, dus je pakt het van diegene af. Sommigen hadden echt zo'n strategie haha.
Dag daarna gingen ik en mijn gastvader een kerstboom kopen. Ook echt zo'n Christmastreepatch wat je ook in films ziet waar iedereen de liefde van z'n leven tegen komt behalve ik.
De kerstbomen kregen een net om zich heen en dan worden ze boven op de auto vast geknoopt met touw en weet ik wat allemaal wat je dus ook in films tegen komt. Mijn gastvader heeft een dikke truck dus hij paste gewoon achterin de truck. Ik houd van die truck, trucks zijn de beste auto's. Echt zo'n groot ding met dikke motor en vet breed. Ik reed erin en moest m parkeren in de garage maar dan moet je 1 spiegel inklappen anders past ie er niet in. Naja ik heb mijn rijbewijs niet zolang dat ik daar al zo goed in ben. Thuis hebben we (dacht ik) al een grote auto en parkeren was daarmee was ook best lastig haha. Die truck is dus nog groter. Ik parkeerde het voor de garage zodat hij de rest maar deed voordat ik iets kapot maakte haha. Het piest pesas dus.

Maandag moeten we dus weer naar school. Ik heb een nieuw rooster. Op volgorde is het : english, graphic design (foto's bewerken), math analysis, study hall, foods II, american history en dan band en choir. Heb zin om weer nieuwe vakken te hebben!

Vanavond hebben we weer zo'n meeting van heel veel uitwisselingstudenten van mijn organisatie. We moeten iets meenemen wat typisch ons land is. Er is 1 ander Nederlands meisje, voor de rest zijn er duitsers, mensen uit Noorwegen, Denemarken, Italie, Spanje, Kazachstan, Finland, Zweden. De meeste uitwisselingstudenten komen uit Noorwegen en Duitsland. Ieder jaar zei mijn coordinator.

Maar waar ik vooral zin in heb is mijn vakantie over 2 weken in Colorado. Ik ga skieen in de ROCKY MOUNTAINS wiehoeee superveel zin in! Daar woont ook familie van hun dus we gaan daar heen. Ik heb denk ik wel geluk hoor met dit gastgezin want ik ben al in Florida geweest en we gaan dus naar Colorado en ik mag meehelpen uitzoeken waar we heen gaan met springbreak. Ze zeiden ook dat hun exchange students soms meer zien van de Verenigde Staten dan mensen van school. Ik heb dus vanalles gezien van de Verenigde Staten aan het eind van dit schooljaar. Het zuiden, midden, westen. Ik ben ze daar ook superdankbaar voor, ik ben een geluksvogel!




  • 05 Januari 2015 - 22:00

    Ad Van Hoogstraten:

    Beste Linda,

    Ik heb je dagboek gelezen. Je lijkt me echt een geluksvogel. Wat een ervaringen!!!
    Hebben ze daar ook een normaal leven met een beetje afzien?
    De ervaring gun ik je van harte, geniet met volle teugen, en tank, tank......... energie en vrolijkheid.
    Dan kun je er straks in Nederland weer tegenaan.
    Groetjes van onze familie in Nuenen.
    En....................lekker doorgaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Rockford

Exchange year in the USA

Een jaar in de Verenigde Staten naar een highschool!

Recente Reisverslagen:

01 Augustus 2015

Terug in het kikkerlandje!

19 April 2015

Springbreak

25 Februari 2015

CHICAGO

25 Januari 2015

Colorado

11 Januari 2015

Too school for cool
Linda

Exchange student in the USA! ~ 2014-2015

Actief sinds 10 Nov. 2014
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 6443

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2014 - 06 Juni 2015

Exchange year in the USA

Landen bezocht: